De nieuwe werkelijkheid voor woonwinkeliers
Bovenstaande piramide is de nieuwe werkelijkheid voor veel woonwinkeliers. De traditionele rol van de lokale woonwinkel is veranderd. Van oudsher kwamen de klanten (bijna) vanzelf. Met een advertentie in de Gouden Gids, wat advertenties in het plaatselijk sufferdje en mond-tot-mond reclame van tevreden klanten had u als snel een bloeiend bedrijf. Klanten waren niets gewend en snel tevreden. Tegenwoordig is er veel meer keuze en is de consument verwend. Ze willen het beste van het beste tegen een acceptabele prijs. Een prijs die dank zij het internet ook goed vergelijkbaar is.
Deze “consumenten piramide is ontleent aan de piramide van Maslow en is gebaseerd op het principe dat eerst aan de onderste trede moet worden voldaan voordat de klant aan de daarboven liggende trede begint.
Online gevonden worden
Deze onderste treden is de eerste horde die de woonwinkelier moet nemen. In de nieuwe werkelijkheid gaan klanten eerst online op zoek naar informatie. Veelal starten zij hun zoektocht via Google. Dit is de eerste cruciale stap in de slag om de consument. Maar ook een hele lastige en arbeidsintensieve. Lees meer in het artikel over Online vindbaarheid>>
Is de winkel de moeite van de reis waard
Op basis van de gevonden websites wordt besloten of de betreffende winkel de moeite van de reis waard is. Winkels zonder uitgesproken meerwaarde worden door de consument minder snel bezocht als winkels met een duidelijke meerwaarde. Overigens zit deze meerwaarde niet alleen in een lage prijs, maar kan ook service, persoonlijke aandacht of lovende klantenfeedbacks>> zijn. Lees ook het artikel: “Is uw woonwinkel de reis waard?”>
Zonder ergernissen
Vervolgens kunnen zich op weg naar de winkel allerlei ergernissen voordoen. Vaak hebt u hier als woonwinkelier weinig grip op. Wegafsluitingen, files, onvoldoende parkeergelegenheid of juist hoge parkeerkosten, zijn vaak het gevolg van gemeentelijk beleid en kunnen alleen samen met andere ondernemers worden aangepakt. Uw eigen openingstijden, assortiment en voorraden hebt u uiteraard zelf onder controle. Maar ook dit vraagt soms om lastige keuzes. Lees meer in het artikel: “Zonder ergernissen naar uw winkel”>
Scoren in de winkel
De bovenste trede van de piramide is in de winkel. Op dit moment is er veel aandacht voor deze bovenste trede, als de klant in de winkel is. Het nieuwe verkopen, hoe om te gaan web-rooming, hoe zorg ik voor beleving in de winkel? Heel belangrijk allemaal. Maar toch…… Zonder klanten hebben deze vragen nog helemaal geen prioriteit. En wat te doen met uw oud klanten? Veel woonwinkelier hebben een groot voordeel ten opzichte van andere winkeliers, zij hebben vaak de adresgegevens van hun klant. Zonde om daar niets mee te doen.
De komende weken zal ik dieper in gaan op de verschillende treden, de vragen en de daarbij behorende keuzes en u bruikbare tips geven.
Volgende week: online vindbaarheid